Gezonde voeding

Hieronder wat informatie over goede voeding bij het sporten:

Eten tijdens een wedstrijd

Wat te eten na het sporten

Drinken is belangrijk!

Wist je dat een vochtverlies van 2% tijdens het zwemmen kan leiden tot een prestatie -vermindering van maar liefst 20%? In dit stukje staat waarom water drinken zo belangrijk is tijdens de training.

Vocht is een belangrijk onderdeel van een gezonde voeding en veel sporters onderschatten nog steeds het belang van een goede vochtbalans. Toch maak je vaak de meeste winst als je vochtbalans goed is.

Drinken tijdens het zwemmen

Het vochtverlies tijdens het zwemmen verschilt van persoon tot persoon. Bovendien spelen ook de omstandigheden een belangrijke rol. Dat betekent dat het zo kan zijn dat de één meer zou moeten drinken dan de ander. Er is wel een algemene richtlijn: 600 milliliter tot 1 liter vocht drinken per 1 uur inspanning. Dat komt neer op 150 tot 250 ml per kwartier.

Wanneer drink je?

In het dagelijks leven merk je snel wanneer je moet drinken; je krijgt dorst. Maar tijdens het sporten functioneert dat ‘dorstsignaal’ niet goed. Dat signaal komt dan veel te laat en soms zelfs helemaal niet. Af en toe krijg je pas dorst als je al twee procent van je lichaamsgewicht bent verloren. Dat betekent dat je het drinken moet gaan inplannen.

Je kunt bijvoorbeeld zo’n tien minuten voor de training of wedstrijd een ruime hoeveelheid drinken. De rest drink je tijdens en na het sporten. Daarbij is het aan te raden op regelmatige tijdstippen redelijk grote hoeveelheden te drinken; beter ieder kwartier een behoorlijke hoeveelheid (200 ml), dan iedere twee minuten een slokje. Een grotere hoeveelheid vocht passeert de maag sneller en is daardoor efficiënter.

Wat drink je?

Water is een goede dorstlesser. Tijdens een kortere training voldoet water prima. Tijdens intensievere of langere trainingen kun je beter voor een sportdrank kiezen. Bij sportdranken wordt vaak onderscheid gemaakt tussen dorstlessers en energiedranken.

De belangrijkste functie van dorstlessers is de aanvulling van vocht. Ze bevatten een lage concentratie koolhydraten (2-6%). Want hoe meer koolhydraten (>8%) een drank bevat, hoe moeilijker het lichaam de drank kan opnemen.

Laag geconcentreerde dorstlessers zijn uitstekend geschikt voor gebruik tijdens matige intensieve trainingen

Energiedranken (Hypertone dranken) zijn in tegenstelling tot dorstlessers koolhydraatrijk. Ze zijn daarom meer geschikt om direct ná het sporten te gebruiken of tijdens zeer intensieve of zeer langdurige inspanning.